Ha ősz, akkor végre színházi szezon: ropogós színházjegyek és ropogós darabok és a színészek, a mi ismeretlen ismerőseink. Gyertek velünk színházba!
Kormos Lili válogatása!
Oszlopos Simeon
Katona József Színház
R: Gothár Péter
Gyakorlatilag nem ismerünk olyan embert, akinek a szűkebb-tágabb baráti körében ne lenne legalább egy olyan arc, aki nagyon okos, nagyon tehetséges, kiváló kvalitásokkal rendelkezik, de valahogy mégsem tud boldogulni az életben. Valahogy mindig a rossz irányt választja, és a szerencsétlen véletlenek egyszer csak adottsággá válnak, és akkor már nem is pech szériáról, hanem önpusztításról beszélünk. És, ha egyszer elfogadja, hogy neki úgysem sikerül, hogy ebből kimászni nem lehet, villámgyorsan megjelenik valaki, aki még mélyebbre húzza. Ki lehet-e lépni a rossz döntések sorozatából? Át lehet-e lépni a saját magunk által rajzolt ördögi körön? Van-e megmásíthatatlan rossz, vagy bármit meg lehet bocsátani? Aki életében próbálta már maga mögött hagyni a rossz döntéseit, és azok összes emlékét, annak irány a Katona! És plusz egy érv: ha még nem láttad színpadon Ötvös Andrást, akkor legfőbb ideje, hogy megismerd ezt a rendkívül tehetséges srácot!
Lear király
Radnóti Miklós Színház
R: Alföldi Róbert
Nincs színházi évad Shakespeare nélkül, és nagyobb összegben mernénk rá fogadni, hogy tízből kilenc társulat ebben az évadban is legalább egy darabot játszik a szerző művei közül. A Radnótiban Alföldi Róbert rendezi az őszintesége miatt kitagadott legkisebb királylány és a hatalmát vesztett, megtébolyodott Lear király történetét. Mint minden klasszikus ez is mindennapi kérdésekkel foglalkozik, amik sokszor annyira hétköznapinak tűnnek, hogy el is felejtünk gondolkodni rajtuk. Szánj néhány órát az elmélkedésre, és élvezd a Nádasdy Ádám által újrafordított szöveget, no meg a kiváló szereposztást.
Mese az igazságtételről, avagy a hét szamuráj
Örkény István Színház
R: Polgár Csaba
Amikor egy történetnek létezik klasszikussá vált filmes adaptációja, akkor mindig rizikós az egész sztorit újraértelmezni, és színpadra állítani. Mert mindig ott a kockázat, hogy a néző tud-e szabadulni az eredeti élménytől, hogy be tud-e úgy ülni az előadásra, hogy nem azt az élményt akarja újra átélni, amit mondjuk a moziban tapasztalt. Az Örkényben Akira Kurosawa legendás Hét szamuráj című filmjének forgatókönyvéből rendezett előadást Polgár Csaba. A történet egyébként több, mint egy Kurosawa adaptációt. A sztorit Mikó Csaba és Polgár Ildikó Tábori Zoltán Cigányrulett című riportkönyvével gyúrta össze, hogy a színpadon egy valahonnan nagyon ismerős, de mégsem egészen evilági történet köszönjön vissza. Engedd el a prekoncepciókat és irány a Madách tér. (Ja igen, az előadás után egy fröccs mellett meg is beszélhetitek, hogy mit láttatok).
Jó estét nyár, jó estét szerelem
Pesti Színház
R: Szász János
Mindenki ismeri, még az is, aki a filmváltozatot nem látta, a magát görög diplomatának kiadó lakatosfiú történetét. Ha mást nem onnan, hogy minden lányos anya, legalább egyszer, a mutatóujját az égnek emelve intette gyermekét, ha az külföldi srácra vetett szemet, hogy emlékezzen Fejes Endre legendás történetére, annak is mi lett a vége. Mindenkinek, aki esetleg nem tudná, kötelező program elmenni a Pestibe, és megnézni Szász János rendezését, amiben a klasszikus dalokat Presser Gábor gondolta újra, és hogy még izgalmasabb legyen, az alkotók korabeli tanú vallomásokat, dokumentumrészleteket gyűjtöttek össze, hogy a történet még izgalmasabb legyen.
Decameron
Trafó
R: Molnár Csaba
És most jöjjön egy kis tánc. A Decameront láttuk már filmen, gimiben el is olvastatták velünk, de milyenné válik ez a legendás történet, ha mozgás nyelvén mesélik el? Tudjuk hova menjünk a városban a legjobb kávéért, halászléért, tudjuk, melyik moziban érezzük magunkat a legjobban, és azt is, hogyha igazán izgalmas, színvonalas, kortárs tánc előadást akarunk látni, akkor a Trafóban a helyünk. „Szín- és jelmez-őrjöngés, catwalk, bálványimádás, pofátlanság.” Így foglalják össze a darabot az alkotók, akinek pedig ez nem kelti fel a kíváncsiságát…Azt szívből sajnáljuk, és majd mi megnézzük helyette is!
Bolondokháza
Operaház
R: Szilágyi Bálint
Vannak olyan élmények, amit legalább egyszer mindenkinek át kell élni. Ilyen az is, hogy tölts el egy estét az operában. Ez nem sznobizmus, ez nem póz, ez egy olyan tapasztalat, amire mindenkinek szüksége van. Egyrészt, mert már önmagában az épületbe belépni is egy felemelő élmény, ha pedig az előadás is elnyeri a tetszésedet, akkor biztosan visszajáró vendég leszel. Hogy leszámoljunk a közhelyekkel, jöjjön egy olyan előadás, amiben kivételesen nem hal meg énekelve a darab végére az összes főszereplő. A Bolondokháza Donizettitől egy vígopera, és igen jól sejtitek, egy olyan házban játszódik, ahol mindenkinek elment az esze. Olaszul hadaró félőrülteken pedig remekül lehet szórakozni. Elő a kisfekete ruhával, és irány az opera.
Brand
Nemzeti Színház
R: Zsótér Sándor
A hit jó dolog, baj csak akkor van vele, hogyha valaki a maga verzióját el kezdi egyetemes igazságnak tekinteni. Brandnak is megvan a maga elképzelése Istenről, méghozzá egy szigorú, megalkuvást nem ismerő Istenről. Meg persze hozzá a meggyőződés, hogy miként kéne mindenkinek élnie, hogy az ő Istenének megfeleljen. Mi történik akkor, ha egy ilyen ember kezébe kerül az irányítás? Nem áruljuk el, vegyetek jegyet a Nemzetibe és ámuljatok Trill Zsolt zseniális alakításán. Aki az előző évadban esetleg lemaradt erről a darabról, az most ne hagyja ki, mert bánni fogja.
A Soha Vissza Nem Térő
Átrium Filmszínház
R: Pintér Béla
Igen, igen tudjuk… Pintér Béla darabokat nézni most sikkes lett. De ne azért menj el, mert divatos, hanem mert a Pintér darabok általában tényleg nagyon jók. Aktuálisak, jó humorral megírtak, és néha jó röhögni a közös „nyomorunkon”. Ezúttal is itt van egy többé-kevésbé komor történet, a texasi milliárdos bőrében érkező nagytőkével küzdő szocialista brigáddal, meg néhány sírva röhögős poénnal. Na egy szó mint száz…Felszállni a négyeshatosra, és az Átriumig meg se álljatok.
Macbeth
MoM Kulturális Központ
Tellabor produkció
Addig is, ameddig várjuk a Michael Fassbender – Marion Cotillard főszereplésével készült legújabb Macbeth filmet, nézzük meg, mit hozott ki a hátborzongató legendákkal, babonákkal átszőtt skót történetből Kulcsár Noémi társulata. A Tellabor már Tenessee Williams kultikus drámájából, a Vágy villamosából is remek előadást faragott. Bízván abban, hogy Shakespeare-rel is szerencséjük lesz, mi már jegyet is foglaltunk rá.
Bors néni
Kolibri gyermek- és bábszínház
R: Novák János
És akkor a végére egy tipp a kicsiknek is. Bors néni történetéhez nincs mit hozzáfűzni. Ez olyan, mint a Padlás, mindenki ismeri, mindenki látta már, és mindenki szeretné a saját gyerekének is átadni ezt az élményt. Szóval akár van saját gyerkőc a háztartásban, akár csak egy kóbor unokahúg/öccs unatkozik valahol, azonnal kézen kell fogni és beülni az Andrássyn lévő épületbe, hogy a minden körülmények között imádnivaló Molnár Piroska feldobja a délutánotokat. Bő másfél órára mindenkinek jár, hogy gyerek lehessen. Neked is!