Nem jött be a Big Friday elnevezés, maradt a Black Friday.
A fekete péntek mára az e-kereskedelem legnagyobb ünnepévé vált.
Noha az esemény elsősorban a televízió készülékekért civakodó amerikai vásárlókról ismert, Magyarországon az offline boltokban aligha láthatunk hasonló jeleneteket. Összegyűjtöttünk 10 érdekességet és tudnivalót a fekete péntekről…

- A mítosz szerint a Black Friday elnevezés az 1869. szeptember 24-én bekövetkező amerikai aranypiac összeomlásának napját jelöli. Az Extreme Digital oldalán található információk szerint két nagyratörő álmokat dédelgető Wall street-i cápa, Jay Gould és Jim Fist, elkezdte felvásárolni az aranykészleteket annak érdekében, hogy az árakat az egekbe tolják, és később hihetetlen profit mellett értékesítsék azt. A tervük azonban „pénteket” mondott, aminek következtében a tőzsde szabadesésbe kezdett, csődbe sodorva így a gazdagabb és szegényebb rétegeket egyaránt.
- Az esemény nevének eredetét találgató teóriák közül életszerűnek tűnik az az elmélet, miszerint a vállalatok a veszteséges napokat pirossal, a nyereségeseket pedig feketével könyvelték el. Mivel az ünnepeket megelőző időszak jellemzően fekete tintával került a könyvekbe, a napot fekete péntekként kezdték emlegetni.
- Az ’50-es években a philadelphiai rendőrség aposztrofálta fekete péntekként a Hálaadást követő káoszt, ugyanis turisták és külvárosiak tömkelege áramlott az utcákra, hogy részt vegyenek a másnapi Army-Navy mérkőzésen.
- A következő évtizedtől a kereskedők igyekeztek pozitívabb felhangot adni a napnak, jelentős leárazásokat biztosítva a vásárlók számára.
- Az Egyesült Államokban a fekete péntek népszerűségét és társadalmi elfogadottságát jól mutatja, hogy több államban a közalkalmazottak szabadnapra jogosultak ezen a dátumon.
- A negatív áthallás miatt a Black Friday kifejezést igyekeztek Big Friday-re (Nagy Péntek) módosítani, de az elnevezés olyan erősen jelen van a társadalomban, hogy a próbálkozás teljes kudarcot vallott.
- Magyarországon a fekete péntek mára inkább kampányidőszakká módosult, mintsem egynapos vásárlási őrület maradt. Sőt, megjelentek az alternatív elvevezések, amelyek összefüggést mutatnak az eredeti eseménnyel, de egyértelműen valamely kereskedőhöz köthetők.
- A hazai e-kereskedelemben az átlagos Fekete Péntek-kedvezmény 17% körül alakul.
- A Black Friday-t követő időszak extrém terhelést jelent az e-kereskedelem mögött felsorakozó logisztikai szektor számára; a novemberi hónap során 100 milliárd feletti rendelésállomány keletkezik az online térben, amely logisztikai teljesítése rájuk hárul.
- Kimagasló kedvezményszintek elsősorban a piacvezető szereplők kampányiban fordulnak elő, hiszen az értékesített volumenekhez köszönhetően ők képesek olyan gyártói és beszállítói egyezségeket kötni, ami „ár alatti” forgalmazást tesz lehetővé.