A gépkocsi karbantartási és rutin alkatrészcsere műveletek között vannak olyanok, amely életbevágó fontosságúak, elmulasztásuk életveszélyes helyzeteket idézhet elő, veszélyeztetve mind a vezető, mind az utasok életét és testi épségét. Ebbe a kategóriába tartozik a fékrendszer alkatrészeinek karbantartása: a fékbetétek és a fékfolyadék.
Amit a fékbetétekről és azok cseréjéről tudni kell
A fékbetétek, anyaguktól függetlenül (fém, kerámia, kompozit) minden egyes használatkor kopnak, veszítenek vastagságukból. Elhasználódásukkor a következő problémák jelentkezhetnek: a fékpofák és a fékdob közötti távolság megnő, fékpofák eldeformálódnak, mechanikai sérülések, repedések és bemaródások keletkeznek rajtuk. Ha pedig elkopnak, csökken a fékező hatásuk és ezáltal jelentősen nő a fékezéshez szükséges távolság, és vele együtt a baleset kockázata.
Mikor fékbetétet cserélni?
A gépkocsik használati útmutatója az olajcserék alkalmával javasolja a fékbetétek ellenőrzését is. A fékbetétek élettartama nagymértékben függ a vezetési stílustól, és attól, hogy milyen terep- és forgalmi viszonyok között közlekedünk. A biztonságos vezetéshez minden megtett 20.000 km után cseréljünk fékbetéteket azok állapotától függetlenül.
A figyelmeztető jelek
Vannak fékbetét-érzékelővel ellátott autók, amelyekben a műszerfalon lévő lámpa vagy indításkor megjelenő üzenet figyelmeztet a fékbetétek kopására. Egyes fékrendszerek nyikorgó hanggal hívják fel a figyelmet a betétekre. Ilyenkor ne várjunk sokáig a cserével, az első figyelmeztető jelek megjelenése után, vigyük szervízbe a gépkocsit.
További figyelmeztető jel lehet még: a megnövekedett fékút, a vibráló a fékpedál vagy a kormánykerék, az utastérben megjelenő égett szag, a szivárgó fékfolyadék, valamint a megnövekedett fékút és a fékteljesítmény csökkenése.
A gyors és biztonságos megállás érdekében cseréjünk a fékbetéteket, még a fent említett tünetek megjelenése előtt. Biztonsági szempontból a fékek a legfontosabb alkatrészek. Elhanyagolásuk életveszélyes lehet.
A fékbetétcsere folyamata
A fékbetétcsere a következő műveleti lépések szerint végezhető el:
- Távolítsa el a munkahenger alsó csavarjának a takarólemezét.
- Csavarozza ki az alsó csavart és vegye ki a lemezzel együtt.
- Emelje ki a féknyerget a hengerrel együtt.
- Távolítsa el a fékbetéteket.
- Szerelje be az új alkatrészeket.
Ezután, ha szükséges, többször egymás után nyomjuk le a fékpedált, mivel így a dugattyú visszaáll az eredeti helyzetébe. A fékbetéteket lehetőség szerint mindig egyszerre cseréljük: azaz mindkét és mindkét elsőt is. Ne feledkezzünk meg továbbá a fékfolyadék ellenőrzéséről sem, amiről a továbbiakban mi is ejtünk néhány szót.
Amit a fékfolyadékról és annak cseréjéről tudni kell
Amikor egy autónak szervizelésre van szüksége, vannak dolgok, amik azonnal eszünkbe jutnak: olaj, olajszűrő, légszűrő, gyertyák. Aztán a féktárcsák és a fékbetétek. A fékfolyadék egyike azoknak a dolgoknak, amelyek elkerülhetik a figyelmünket. Ne feledkezzünk hát meg róla. Nélküle a fékek nem működnek.
Néhány nagyon régi modellt leszámítva, a mai autókban hidraulikus fékek vannak. A hidraulikus fékrendszerek általánosan elterjedtek és egyben a leghatékonyabbak is. A pedál lenyomása, a folyadékra hat, az pedig a fékekre. Ez azonban csak akkor van így, ha mindet megfelelően karbantartjuk.
A fékfolyadék egyik problémája, hogy higroszkópos, ami azt jelenti, hogy magába szívja a nedvességet. Minél több nedvesség kerül a fékfolyadékba, annál alacsonyabb lesz a forráspontja. Minél alacsonyabb a forráspont, annál könnyebben felforr. Ha pedig a folyadék felforr, a képződő légbuborékok lehetővé teszik, hogy könnyen összenyomódjon. Ezáltal a pedál lenyomásakor nem tud a fékekre hatni. A pedál „puha” lesz, és a fékek nem működnek.
Milyen gyakran kell cserélni a fékfolyadékot?
Nos, erre a kérdésre nehéz válaszolni, mert ez autónként eltérő. A legtöbb járműgyártó a fékfolyadék 2 évente történő cseréjét javasolja, függetlenül a futásteljesítménytől. Lehet, hogy a folyadék hosszabb ideig is jó lenne, de inkább ne kockáztassunk, mivel a folyadékban lévő nedvesség nem látható, mikroszkopikus szinten történik.
Hogyan állapíthatom meg, hogy a fékfolyadékot ki kell-e cserélni?
A fékfolyadéknak mindig átlátszónak kell lennie. Ha bármilyen szennyeződés vagy homályosság van benne, azonnal cserélni kell. Ha égett szaga van, szintén ki kell cserélni. További jelek lehetnek, ha a tartályban csökken a folyadékszint, vagy ha azt érezzük, hogy a pedál lenyomásakor a fék korábbinál jobban rugózik.
Hogyan cserélje ki a fékfolyadékot
Bár az autók igen eltérőek lehetnek, az általános eljárás mindig ugyanaz. Tanácsos a művelethez segítséget kérni, mert léteznek ugyan „egyszemélyes” légtelenítő készletek, de sokkal hatékonyabb, ha egy segítő személy nyomja le a pedált.
1. lépés – A használt fékfolyadék leengedése
A kupak eltávolítása után a főfékhengerről, és egy fecskendő segítségével távolítsunk el annyi folyadékot, amennyit csak tudunk. Ez engedjük egy, a célnak megfelelő, tartályba. Célszerű az autót emelőállványra állítani, és eltávolítani a kerekeket.
2. lépés – Az új folyadék betöltése
Egy szöszmentes kendő segítségével tisztítsuk ki a tartályt. Ezután feltölthetjük a főtengelyt új folyadékkal, egészen a MAX vonalig. Mindig zárt tartályból származó folyadékot használjunk, és a művelet előtt nézzük meg az autó kézikönyvét, hogy a megfelelő specifikációjú folyadékot válasszuk.
3. lépés – A féknyergeket/kerékhengereket átöblítése
Minden féknyereg/kerékhenger hátulján van egy légtelenítő csavar. A régi, törmelékkel teli folyadék eltávolításához ki kell nyitnunk a csavart. Egy gumitömlő segítségével eresszük le a folyadékot abba a tartályba, amelybe a főfékhengerből származó régi fékfolyadékot tettük.
4. lépés – Légtelenítés (kérjünk segítséget hozzá)
Kérjünk meg valakit, hogy nyomja le sorozatosan több alkalommal a fékpedált, majd nyomja le azt amennyire csak lehet. Ugyanakkor, csavarjuk ki a légtelenítőcsavart, hogy a folyadék keresztülfolyjon a csövön. Kérjük meg segítőnket, hogy nyomja le teljesen a pedált. Látni fogjuk, hogy a légtelenítő csavarból távozó a folyadékban buborékok lesznek. Csavarjuk be a légtelenítőcsavart és ezután a segítőnk felengedheti a pedált. 4-5 alkalommal ismételjük meg a műveletet az összes fékmechanizmusnál. Addig folytassuk a műveletet, amíg az új folyadék buborékok nélkül nem jön át.
5. lépés – Feltöltés
Figyeljük a főfékhengerben lévő folyadékszintet és a művelet előrehaladtával ezt is fel kell majd tölteni a max. jelölésig. Alacsony folyadékszintnél ne pumpáljuk a pedált, mert a rendszer így levegőt szív be.
5. lépés – A művelet megismétlése és befejezés
Ezt az eljárást kell megismételünk az többi féknyergeknél/kerékhengereknél, a főtengely felé haladva. Az utolsó teendőnk ellenőrizni a főfékhenger folyadékszintjét, és szükség esetén pótolni utánatölteni. Ezután a rendszert lezárhatjuk és a kerekeket visszatehetjük.
A régi fékfolyadékot szabályosan ártalmatlanítsuk. Ne öntsük le a lefolyóba, és ne tegyük a szemétbe.
Információ forrásai:
https://www.autoalkatreszek24.hu/jarmu-alkatresz/fekbetet-keszlet-tarcsafek.html
https://www.mobilstar.hu/erdekessegek/milyen-idokozonkent-erdemes-cserelni-a-fekfolyadekot