Az olajszűrők elsődleges funkciója, hogy hogy a motorban lévő motorolajat tisztán tartsa. A motorolaj keresztül láramlik a motor mozgó alkatrészein, és ezáltal biztosítja a rendszer kenését, valamint megakadályozza annak túlmelegedését.
Az áramlás során a motor elemeiről leváló apró törmelékek, fémdarabkák kerülnek az olajba, amelyek az idő múlásával besűrítik az olajat. Ezáltal fokozatosan csökken az olaj kenőképessége és hűtőfolyadékszerű hatékonyságából is veszít. Az erősen szennyezett, sűrű olaj hatására a motor mozgó alkatrészei gyorsabban kopnak. Az olajszűrő feladata tehát ennek a folyamatnak az lassítása azáltal, hogy felfogja és összegyűjti ezeket az apró törmelékeket, és viszonylag tiszta, szennyeződésektől mentes olajat enged vissza a rendszerbe.
Kép: www.autoalkatreszonline24.hu
Mikor kell cserélni az olajszűrőt?
Ha megfogadjuk a gépkocsigyártók és szerelők tanácsát, minden egyes olajcsere alkalmával új olajszűrőről is gondoskodunk. Személyautóknál általános szabály, hogy nagyjából 15-20 ezer kilométerenként, de minimum évente olajat kell cserélni. Ilyenkor tanácsos a szűrőt is kicserélni, hogy ne egy elkoszolódott, eltömődött olajszűrőn folyassuk át a tiszta olajat.
Bár az ideális olajcsere periódus a fent említett, mégis a jármű típusától és a használattól függően meglepően nagy lehet a különbség az egyes autók között. Íme néhány a meghatározó tényezők közül:
– A kenőolaj minősége. A szintetikus, hosszított csereciklusú gyári olajokkal növelhetjük a csereintervallum idejét.
– Városi használat vagy pályamenet. A városi használat jóval nagyobb megterhelést jelent az olajnak, mint az autópályán, stabil fordulatszámon való vezetés.
– Vezetési stílus. A nyugodt vezetői stílus a motor és a kenőolaj élettartamát is növeli. A sok és hirtelen gyorsítás-fékezés negatívan befolyásolja a motorolaj élettartamát.
– Motor fajtája: Benzines, dízel, szívó vagy turbós motor. A dízel motorok általánosságban erősebben szennyezik az olajat, míg a benzinesek autóknál magas fordulatszámon a hőmérsékletemelkedés károsíthatja az olajat.
– A gépkocsi évjárata. A régebbi dízeles típusoknál sokszor 5000 km után már szükség volt olajcserére, míg az újabb gépkocsiknál már 15 ezer km-rel is számolhatunk. Modernebb autóknál a fedélzeti számítógép maga kalkulálja ki a szervizciklust.
Hogyan cseréljünk olajszűrőt
Az olajszűrő cseréjéhez az összes motorolajat le kell engedni a járműből. Épp ezért érdemes olajcserekor szűrőt is cserélni, hiszen akkor mindez egy művelet során megoldható.
Már a művelet megkezdésekor gondoskodjunk arról, hogy a gépkocsi típusának megfelelő új olajszűrő kéznél legyen. A megfelelő szűrő kiválasztásához olvassuk el a gépjármű használati útmutatóját vagy tájékozódjunk az interneten.
– Tegyünk tálat vagy vödröt közvetlenül a leeresztőcsap alá.
– Csavarjuk ki a leeresztőcsap csavarját az olajteknőből, és a vödörbe vagy tálba gyűjtsük össze a használt olajat.
– Az összes olaj kicsöpögése után, csavarjuk vissza a leeresztő dugót.
– Csavarjuk ki a szűrőt vagy a szűrőburkolatot (járművétől függően) a házából, majd cseréljük ki a szennyezett szűrőt az új szűrőre.
– Emeljük fel a motorháztetőt, és töltsük fel a járművet friss olajjal, amíg az olajszint a mérőpálcán a minimum és maximum jelzőjelek közé nem kerül. A műveletet ezzel el is végeztük.
Ne feledkezzünk hát meg az szűrőcseréről, mert még ha olajat cserélünk is, a piszkos, eltömődött szűrő csökkenti a motor élettartamát, mivel az új, tiszta motorolaj sokkal hamarabb szennyeződik és válik hatástalanná. A motorolaj minőségén sem érdemes feltétlenül spórolni, mivel a szervizek a nem megfelelő minőségű kenőolaj használata mellett nem vállalnak felelősséget a motor meghibásodásáért.