Ahogy véget ért az idei filmes díjszezon, a nagy stúdiók a nyárra
időzített látványos megaprodukciók előzeteseivel kezdték el bombázni
a mozirajongókat. Mielőtt azonban rögtön bedőlnénk ezeknek a profin
kidolgozott közönségcsalogatóknak, vegyünk végig néhány intő példát az elmúlt évekből, amikor is az ajánló túltett magán az elkészült filmen:
Az idei díjazottak (vagy akár a jelöltek) közt hiába kerestük az egyébként igazán nagy színészekkel forgatott Hitchcock alkotóit. Az izgalmas hangeffektekkel és ügyes vágással felturbózott előzetes ugyanis egy öreges ritmusú, álmosító életrajzi tévéfilmet takargat, és ez most nem jött be se a díjosztó akadémiáknak, se a közönségnek.
Az ötletes „kérjük kapcsolják ki a telefonjaikat” szösszenetért mindenesetre
pluszpont jár.
a film honlapja itt.
Hugh Jackman emlékezetes énekes-táncos magánszámában biztosított minket évekkel ezelőtt afelől, hogy „musicals are back” és azóta is minden évben elkészül egy újabb nagy költségvetésű zenés mozifilm, több-kevesebb sikerrel. A Nine – Kilenc bemutatója 2009-ben egyértelműen a negatív mezőnyt erősítette, hiába futott előtte hónapokig egy igazán ütős ajánló.
a film honlapja itt.
Sokunk nagy kedvence, Spike Jonze filmrendező sokak kedvenc könyvét, Maurice Sendak Where the Wild Things Are – Ahol a vadak várnak című fantáziadús történetét dolgozta fel legutóbb. Míg a trailer alapján akár igazán jól is szórakozhatnánk (a magunk fura módján), a film valószínűleg csak a könyv rajongóinak nyújt némi elégtételt, a többi nézővel mintha most nem foglalkoztak volna.
a film honlapja itt.
Brian De Palma tipikusan azok közé a rendezők közé tartozik, akiket a húsz- harminc évvel ezelőtti filmjeikért tisztelünk még ma is, hiába képtelenek utolérni azok színvonlát és készítenek bántóan rossz dolgokat helyette. A Femme Fatale botrányba fulladt kudarc volt 2002-ben, az előzetes azért dögös.
a film honlapja itt.
A hatodik érzék elsöprő sikere után talán bármit is készít M. Night Shyamalan, az csalódást keltett volna a nézőkben. A 2000-es A sebezhetetlen különös hangulatú előzetesével még éppen bírta az iramot, a filmet végigülve vált aztán világossá, hogy innentől kezdve már csak (egyre) rosszabb filmeket láthatunk ettől a fickótól.
a film honlapja itt.
Van az a típusú beharangozó, amely eminens diák módjára felmondja a teljes sztorit, és érthetetlen módon ezzel kívánja meghozni a nézők kedvét, hogy jegyet váltsanak a filmre. Mintha valamelyik kötelező olvasmány rövidített változatát csak azért kapnánk meg, hogy utána belekezdjünk az eredetibe is. Ennek iskolapéldája az 1999-es Kettős kockázat bemutatója az akkoriban vezető sztárnak számító Ashley Judd-dal a főszerepben.
a film honlapja itt.
Igazi beszédtéma volt ugyanebben az évben, hogy valójában mennyi valódi szex látható a Tágra zárt szemek előzetesében, majd az elkészült filmben. Egyikben sem sok, de az előzetes után legalább még reménykedhettünk, hogy érdemes lesz figyelmesen végignézni azt a 160 percet és biztosan csurran- cseppen valami ilyen hosszú idő alatt. Keveseknek jött be a számításuk.
a film honlapja itt.
A rendkívüli hangulatú trailer alapján ez lehetne a Coen testvérek egyik legtöbbet dicsért filmje, a 2001-es Az ember, aki ott se volt ezzel szemben hamar feledésbe merült, és kijelenthetjük, hogy a lenyűgöző életmű legritkábban emlegetett darabjává vált. A film maga persze nem rossz, valahogy mégsem az igazi.
a film honlapja itt.
Íme, egy szemléltető példa arra, hogyan lehet egy teljesen jelentéktelen filmhez klassz és figyelemfelkeltő ajánlót gyártani. A Hívatlanok (2008) címét alig páran tudnák beazonosítani néhány évvel a bemutató után, pedig a rövid videó alapján hamar beszippant a film rémisztő hangulata. A horror műfajára egyébként is jellemző a hideglelő részletek hatásos összerendezése egy jó előzetes erejéig, még ha a film teljes hosszára nem is tudják fenntartani ezt a feszültséget.
a film honlapja itt.
Sokan kiemelték már, hogy a Harry Potter-széria legjobban sikerült része az utolsó film előzetese lehetne. Tökéletes képsorok, kiválóan elkapott pillanatok, kivételesen jó fokozás, és ami a lényeg: mindenkit arra késztet, hogy az első adandó alkalommal rohanjon a moziba, addig pedig alig bírja kivárni a hátralévő napokat. Ehhez képest a film csalódás.
A film honlapja itt.
A posztért köszönet Hegedűs Róbertnek.
A borító kép innen.