Egy ingatlan eladása cseppet sem olyan egyszerű feladat, mint amennyire annak tűnik. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy egy jó ingatlan pikk-pakk elkel a piacon, míg egy kevésbé jó állapotú ingatlan értékesítése hosszú időbe telik, azonban ez közel sincs így. Számos tényező szerepet játszik abban, mennyi idő alatt tudunk “megszabadulni” az ingatlantól. Többek között például a hirdetés helye, ideje, minősége és tartalma is befolyásolja az üzletkötést. A továbbiakban azt a tíz dolgot soroljuk fel, amelyek betartása mellett garantált a siker!
- Hol hirdessünk?
Habár több lehetőség is rendelkezésünkre áll, mégis a legrelevánsabb megoldás, ha az online formát válasszuk. Akár a közösségi médiát, akár az erre szakosodott portálok egyikét választjuk, a legfőbb előny a folyamatos megtalálhatóság. Ezeken a felületeken a nap bármely időszakában rátalálhat a potenciális vásárló az általunk hirdetett ingatlanra. Emellett természetesen fizikai formában is hirdethetjük, ingatlan értékesítő irodák segítségével, de ebben az esetben ne feledkezzünk meg a fizikai jelenlét korlátairól, valamint a megkötött szerződés hatályairól. A legfontosabb pedig, NE ESSÜNK TÚLZÁSBA! Ne akarjunk mindenhol hirdetni, nem véletlen a mondás, miszerint “a kevesebb néha több”.
- Mikor hirdessünk?
Ha szeretnénk minél hamarabb túladni ingatlanunkon, válasszuk az őszi és tavaszi időszakot. Az elmúlt évek tapasztalata alapján elmondható, hogy nyáron kicsit lelassul a piac, “nyaralni mennek” a potenciális vásárlók. Érdemes megvárni az őszi, de leginkább a tavaszi időszakot, ugyanis ekkor a legélénkebb a kereslet. Ez természetesen nem véletlen, tavaszi vásárlás esetén még bőven rendelkezésére áll idő a vevők számára a felújítások, átalakítások elvégzésére még a tél beköszönte előtt.
- Mennyiért hirdessünk?
Amennyiben úgy döntünk, hogy saját magunk végezzük az értékesítés menetét, fontos számolni a költségekkel. A legtöbb hirdető portál csomagokat kínál a hirdetők számára, amely elemei a kép feltöltés, a kiemelés, címkézés, esetleg közvetítő igénylése. Révén, hogy ingatlant nem adunk-veszünk minden héten, így érdemes ezt az egyszeri alkalmat finanszírozni a gyors siker érdekében.
- Hogyan határozzuk meg az ingatlan értékét?
Az ár meghatározása a legnehezebb feladat. Nem csupán azért, mert a piaci érték is folyamatosan változik, hanem azért is, mert hajlamosak vagyunk bele vinni az ingatlan iránti érzelmeinket és élményeinket. Próbáljunk reális értéket meghatározni, amelyben segítségünkre lehetnek a szakértők (értékbecslő) mellett online kalkulátorok, statisztikai oldalak egyaránt. Plusz információ: MINDIG kalkuláljuk bele az alku értékét, hiszen a vevők mindig számítanak némi engedményre.
- Hogyan hirdessünk?
A hirdetés maga a legfontosabb az eladás során. Lehet akármilyen állapotban az ingatlan, a megfelelő szöveggel, a megfelelő célcsoport számára történő hirdetéssel könnyen eladható. Legyen frappáns és humoros, de semmiképp sem túlzó! Ne essünk túlzásokba, de igyekezzünk figyelemfelkeltő címet és leírást írni hozzá. Emeljük ki a lakás előnyeit, de kerüljük a kliséket, így például az “ékszerdoboz” kifejezést. Figyeljünk a választékos szókincsre, tömör és lényegretörő fogalmazásra, és a helyesírási hibák elkerülésére.
- Melyek a létfontosságú információk a leírásban?
A hirdetés egyik létfontosságú eleme a megfelelő leírás. Ahogyan korábban is említettük, ügyeljünk a tömör és lényegretörő megfogalmazásra, de ne hagyjunk ki semmilyen létfontosságú információt. Ilyen például az ingatlan ára, területe négyzetméterben megadva, a benne található helyiségek és ezek mérete, az építés valamint a felújítások ideje, az aktuális állapota, és természetesen saját elérhetőségünk.
- Milyen egyéb információkat érdemes még bele írni?
Az előzőekben felsorolt információk mellett akadnak még olyan információk, amelyek elősegíthetik az érdeklődés felkeltését. Fontos lehet a jövőbeli vevők számára az ingatlan környéke, annak infrastruktúrája, a fenntartási költségek, így például társasház esetén a közösköltség, valamint a bővítési és felújítási lehetőségek.
- Hogyan fotózzunk?
A képek a LEGFONTOSABB ELEMEI a hirdetésnek! Kép nélküli hirdetés esetén ne is reménykedjünk a gyors eladásban, sőt úgy általánosságban az eladásban. Habár a képfeltöltés funkció több oldal esetén is fizetős szolgáltatás, ne itt akarjunk spórolni! Természetesen a képek minősége és milyensége sem elhanyagolható tényező. Minden esetben tegyünk rendet a lakásban fotózás előtt, esetleg helyezzünk friss virágot vagy gyümölcs kosarat az asztalra. Ha lehetőségünk adódik, készítsük őket fényképezőgéppel, logikai sorrendben (ahogy egy esetlegesen érdeklődőnek személyesen bemutatnánk), megfelelő fényviszonyok között. Készítsünk minél több fotót, hiszen így könnyebben ki tudjuk választani a legmegfelelőbbet, kiemelt fontossággal a főképre.
- Milyen hivatalos dokumentumokra lehet szükségünk?
Mindenképp érdemes beszerezni az ingatlan tulajdoni lapját, amelyen megtalálható minden jogilag jelentős tényező, perfeljegyzés, jelzálog és egyéb tilalmak. Emellett az alaprajz, helyszínrajz és vázrajz elkészítésére is szükség lesz, de szerencsére ezeket online szerkesztő oldalak segítségével könnyen elvégezhetjük mi magunk is. Az alaprajzot a képek mellé érdemes csatolni az online hirdetéskor is, hiszen ezen látható leginkább a lakás felosztása. Utóbbi kettő pedig a telek felosztását, méretét mutatja meg az érdeklődők számára.
- Hogyan készítsük fel a lakást az érdeklődők fogadására?
Amennyiben az előbbiekben leírtakat megfogadjuk, bizonyára jelentkezni fognak érdeklődők, akik személyesen is szeretnék megtekinteni a lakást. Erre az esetre érdemes a rendrakásra kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni. Amennyire tudunk, tegyünk el minden személyes tárgyat, hiszen a vevők szeretik a natúr lakást látni, és elképzelni a saját életüket benne. Emellett természetesen a saját hozzáállásunk és személyünk is fontos, legyünk kedvesek és közvetlenek az érkezőkkel, hiszen a pozitív első benyomás még a hasznunkra lehet a későbbiekben.