…ami leginkább akkor szúr szemet, ha vidékről érkezel a székesfővárosba. Dugó, őrültekháza, viszont 2 percenként jön a 4-6-os villamos. Szerintetek milyen Pesten közlekedni?
A tömegközlekedés, bármennyire is szidják a pestiek, azért alapjaiban elég jó: sűrűn járnak a buszok, metrók és társaik, és európai viszonylatban is jól állunk a kiépített hálózat terén, nagyjából bárhová el tudsz jutni. Ha lekésted reggel a buszt, akkor pedig nem félórát kell várnod a következőre.
Viszont ennek ellenére valamiért bődületesen sokan autóval akarnak járni, még rövidebb távokra is. Úgyhogy Pesten mindennapos a dugó, és lehetetlen besaccolni, hogy autóval 10 vagy 50 perc alatt tudod megtenni hétfőn 4 órakor ugyanazt a távot.
Még a mai napig emlékszünk arra az izgatottságra, amikor kiskamaszként feljöttünk osztálykirándulásra, és a Kossuth és Batthyány terek között a metróval átmentünk a Duna alatt!! És nem értettük, miért ül olyan higgadtan mindenki a metrón. Eleve: föld alatt megyünk. De hogy még a folyót is alulról szeljük át?! Ez akkor nagyon nagy fless volt, de tényleg. Nektek is?
Ami vidékiként rejtély: miért van forgalom még vasárnap délután 3-kor is?? Ja és ha már forgalom: ha vidéken szerzel jogsit, majd friss autósként próbálsz Pesten közlekedni, számíts az elején egy kiadós ideg-összeroppanásra…
És hova siet mindenki? Vidéken sokkal nyugisabb a tempó: a buszon se löknek fel, ha nem sietsz felszálláskor, és az autósok se idegbeteg őrültként viselkednek. Pestiként elég furán nézhetsz ki, ha mondjuk Debrecenben fölROHANSZ a villamosra, mintha az életed múlna rajta, és azon is meg fogsz lepődni, hogy vidéken általában megállnak az autósok a zebra előtt, ahelyett, hogy a gázba lépve még jól átveretnének rajta.
Budapesten az utóbbi évben lett olyan jó a bicajos helyzet, hogy ne csak a legelvetemültebbek merjenek bringára ülni, ha egy két kilométeres távot szeretnének megtenni. Vidéken (főleg a laposabb területeken) ez alap. Nagyanyáink, aki egész életükben bicajon csapatták falun, nem igazán értenék meg, hogy miért nagy szám az, hogy már mi is bicajjal járunk munkába, sőt a gyereket is úgy visszük oviba.
Pesten több taxitársaság közül tudsz választani, és (habár így is rettentő drágának érezzük), forint/km-re átszámítva olcsóbbak, mint a vidékiek. Vidéken sokszor van egy bizalmi taxisod, akinek megvan a száma, és aki gyakran nem egy hivatalos taxis, vagy legalábbis neked nem indítja be a taxiórát.
Isten őrizz, hogy bárkit erre buzdítsunk, de Pesten nagyobb eséllyel tudsz lógni tömegközlekedésen. Vidéki buszokon általában csak az első ajtón engedik fel az embert, szóval nem tudod megúszni, Pesten viszont lefagyna a rendszer, ha ezt bevezetnék.
Ami szintén szürreális vidékiként: most komolyan, valaki felszáll egy megálló kedvéért? Miért nem sétálja le??
És ami a pesti tömegközlekedés egyik legjobb eleme: az éjszakai járatok!! Vidéken, ha péntek esti sörözéskor buktad az utolsó buszt, akkor vagy hazabicajozol, sétálsz, vagy egy kiskocsmában megvárod az első reggeli járatot. Pesten a legtöbb helyre azért óránként jár busz, ha pedig a 4-6 villamos közelében laksz – nos, akkor igazán el vagy kényeztetve!