2021-ben azt gondoljuk, hogy egy vállalat sem engedheti meg magának, hogy ne legyen digitális lábnyoma. Ahhoz vagy nagyon naivnak, vagy nagyon önteltnek kell lenni, hogy azt feltételezzük, kizárólag offline, helyi értékesítéssel és jelenléttel nagy célokat fogunk elérni.
A digitális marketing ma már alapvető elvárás a vállalatok felé. Gondoljunk csak bele: elmennénk egy olyan étterembe, aminek se honlapja, se Facebook/Instagram profilja, nincs fent Tripadvisoron sem? Azt feltételeznénk, hogy sosem létezett az étterem vagy létezett, de már be is zárt. Ebből a példából is látszik, hogy mennyire fontos az online jelenlét.
Jelen lenni nem elég! Hogyan kezdjünk bele a digitális marketingbe?
Az online marketing eszközökkel hatékonyabban érhetünk el a célközönségünkhöz. Az éttermes példánál maradva: meg tudjuk szólítani a környéken azokat az embereket, akik szeretnek étterembe járni, akik érdeklődnek a különböző konyhák ízvilága iránt, akik valamilyen rendezvényre (születésnapra, eljegyzésre, céges partira) keresnek helyszínt. Máris rengeteg embert tudtunk felsorolni, akik valamilyen mértékben érdeklődhetnek a vállalatunk iránt. Az alábbi 10 eszközt bevetve pedig hatékonyan el is érhetőek a fenti perszónák, így növelni tudjuk a vállalat bevételét.
A vállalkozás honlapja
Ma már egyáltalán nem ördögtől való elvásár, hogy egy cégnek, kisvállalatnak is legyen saját weboldala. Legyen szó kézműves ékszerek értékesítéséről, pénzügyi tanácsadásról, autószerelésről – minden esetben a javadra válik, ha van egy olyan felületed, weboldalad, amit a saját képedre formálhatsz, ahol bemutatkozhatsz. A honlap tartalmazza a bemutatkozásod, elérhetőséged, esetleg véleményeket, (illetve, ha webshopod van, akkor a termékeket), de minden esetben azt, hogy TE miben is tudsz segíteni a felhasználónak, miért téged válasszon! Ma már költséges fejlesztői munka nélkül, néhány kattintással létre lehet hozni weboldalakat, pl.: a Wix és a WordPress segítségével.
Facebook page
A Facebook marketing hatalmas változásokon ment keresztül az elmúlt években. Ma már sokkal drágábbak ugyan a hirdetések, de az algoritmusok fejlesztésének köszönhetően könnyen elérheted a célcsoportodat. Egyedi célközönségeket hozhatsz létre demográfiai adatok, lokáció, érdeklődési kör, valamint kor és nemek alapján. Ráadásul, ki az, akinek 2021-ben nincsen Facebookja?
Egyéb social media page
A fenti kérdésre válaszolva: a fiataloknak. Éppen ezért fontos, hogy ha a célcsoportodba 25-30 alatti emberek is beletartoznak, akkor legyél jelen egy másik közösségi média felületen is. Az Instagram erre kézenfekvő megoldás, hiszen a Facebookal összeköthető, hasonló hirdetési felülettel rendelkező platform, amely a legnépszerűbb közösségi média oldallá nőtte ki magát Magyarországon. Ha esetleg szeretnél szélesebb körben is elérni embereket, nyitott vagy a videós tartalmakra, akkor érdemes megfontolnod a YouTube és a TikTok nyújtotta marketing lehetőségeket is.
Google hirdetések
„A Google a barátom”. És valóban! Gondolj csak a saját keresési szokásaidra, ha valamit nem tudsz, ha szeretnéd megnézni az időjárást, hogy hol kapható gumimatrac a közelben, vagy milyen kiadó albérletek vannak Budapesten. A legtöbben a Google-t csapjuk fel, így muszáj, hogy ez a felület is aktív részét képezze a digitális marketingednek. A Google-ben különböző szavakra, kifejezésekre rákeresve egy csomó oldalt találunk kilistázva, melyek közül az első 3-4 találat minden esetben fizetett hirdetés. Legyél közöttük te is a vállalatoddal!
SEO optimalizálás
Ha már Google, akkor nem csak a GoogleAds hirdetésekről, de a SEO-ról is kell beszélnünk. Mi is az a SEO? Ez a Search Engine Optimization, vagyis a keresőoptimalizálás. A fent említett keresési kifejezésekre az első 3-4 találat ugyan fizetett hirdetés, viszont a többi az organikusan, SEO alapján megjelenő tartalom. Ez három irányvonal, az On-page SEO, Off-page SEO, valamint a Technikai SEO együttes összehangolása. Számtalan szakirodalommal találkozhatsz a neten SEO témában, de a legjobb, ha szakértő segítségét kéred!
Hírlevél
Az eDM marketing lényegében a hírlevelek marketing célokra történő felhasználást jelentik. Bár 2021-ben sokan temetik már a hírleveleket, a tapasztalat azt mutatja, hogy bőven van még potenciál ebben az online marketing eszközben. Gondoljunk csak bele, egy elkötelezett és lojális célcsoportot, közösséget hozol létre a hírlevél feliratkozókból, akiket rendszeresen, egyedi és specifikus tartalmakkal, ajánlatokkal tudsz elérni. Ráadásul, ma már számtalan olyan szoftver, program van, amik 5-10.000 feliratkozó között mindezt ingyenesen teszik lehetővé számodra. Ha eddig nem tetted volna, kezdj el hírlevelekben gondolkodni!
Grafikai megjelenés, bannerek
A grafikai megjelenés határozza meg az első benyomást a vállalatról. Már a logó tervezésénél érdemes profik segítségét kérned, de a különböző social media felületeken megosztott tartalmakra, hirdetésekre, bannerekre, email header-re, Google Display hirdetésekre mind-mind fontos, hogy esztétikus és a márkához passzoló grafikai anyagokat ossz meg.
Blogolás
A blogolás, blogírás már szinte mainstream marketing eszköznek számít 2021-ben. Lehet személyes blogod, szakmai blogod, sőt ma már a fotó blog, a vlog, illetve a podcast műfajokat is ide kell sorolnunk. Bármelyik formátumot is választod a blogoláshoz, tudnod kell, hogy ennél hitelesebb, őszintébb és részletesebb leírást, bemutatást nem adhatsz a márkádnak, termékednek, mint a blogírásban. Ráadásul, a már említett SEO optimalizálásnak is csak segítesz, ha a weboldaladon több olyan egyedi tartalmat is megjelenítesz, amiben elhelyezed a számodra releváns kulcsszavakat, keresési kifejezéseket.
Remarketing hirdetés
Ha nem használunk remarketing hirdetéseket, az olyan, mintha úgy horgásznánk, hogy se csalit nem rakunk a horogra, se horgot a damilra, se damilt a botra, sőt igazából a tóhoz sem megyünk el, csak várjuk, hátha a hal, amire úgy vágyunk, magától elénk ugrik.
Remarketing célzással nagyobb hatékonyságot érhetünk el, hiszen a számunkra releváns, célcsoportba tartozó felhasználót újra és újra el tudjuk érni, egyedibb és személyreszólóbb tartalmakkal tudjuk megcélozni. Az a felhasználó, aki már sokadik alkalommal találkozik egy hirdetéssel, nagyobb valószínűséggel lesz elkötelezett vásárló, mint az, aki még az életben nem hallott a brandről.
Influenszer együttműködések
Bár nem tartozik a „must have” digitális marketing eszközökhöz, de muszáj megemlítenünk az influenszer együttműködéseket. Az influenszerek, mint online véleményvezérek hatalmas tömegeket érnek el. Ha van egy influenszer, akinek a követői nagyrészt a márkád számára is potenciális vásárlók, akkor megéri vele együttműködni, hiszen ő már egy hiteles, megbízható személy a követők szemében, tőle könnyebben fogják venni a reklámot, mintha a márka kommunikálna önmagáról. Javasoljuk, hogy ne több százezres követővel rendelkező, hanem mikroinfluenszereket keress!
Mikor kezdj bele? Tegnap!
Reméljük, a fenti összefoglalóból számodra is világossá vált, hogy miért is kiemelten fontos az online marketing 2021-ben. Ezeket a tanácsokat megfogadva egy tudatos, digitális stratégiát tudsz felállítani magadnak, amit követve növelni tudod vállalatod hatékonyságát.
A legjobb azonban, ha szakemberekre bízod magad. Miért? Míg te kikísérletezed, hogy mi működik és mi nem, addig rengeteg időt és pénzt pazarolsz, amit egy kis segítséggel sokkal hatékonyabban el is tudnál költeni, így hamarabb térülne meg a marketingköltséged is. Bízd magad szakemberekre!